Keburukan vs keburukan



Apakah jawapannya sekiranya kita membandingkan keburukan dengan keburukan? Bukankah keburukan jugak yang akan jadi konklusinya? 

Sekarang, banyak isu berkaitan vape yang disebut-sebut oleh masyarakat. Ada yang menyokong dan membangkang. Saya? of course la bangkang. Kalau dah nampak orang merokok pon dah awal-awal undur diri, lebih kurang ja dengan vape nie. Seronokkah kita kalau orang memhembus asap or lebih specific lagi wap air sekeliling kita? Kalau suka, teruskanlah dengan vape nie. 

Diri sendiri tak berkesempatan lagi nak membaca mana-mana kajian berkaitan kandungan vape tue sendiri tapi hasil daripada bacaan sekarang, nicotine is one of the composition. Tue je yang tahu. yang lain masih memerlukan bahan bacaan. 


Sedih bila baca responds "keyboard warriors" yang ber'semangat' menangkan isu vape. Even fatwa yang dikeluarkan oleh fatwa kebangsaan pon dipersoalkan. Untuk mengeluarkan sesuatu keputusan atau hukum bukannya boleh keluar sesuka hati, mesti diorang ada buat kajian selengkapnya. Kita sebagai umat Islam yang ada kt Malaysia nie kalau tanak terima fatwa yang dikeluarkan oleh pihak autorities, kita nak refer ke siapa lagi? Otak sendiri? Confirm la terbabas sebab ada tendencies utk ikut hawa nafsu sendiri.


Macam-macam lah isu sekarang. Kalau kita masih 'lena' dengan hiburan dunia, siapa lagi yang akan memastikan negara kita nie selamat? 

Masih selamat lagikah Malaysia sekarang? Apakah yang akan terjadi 5 ke 10 tahun akan datang? Anything can happen. Be prepared!

Comments

Popular Posts